Enkele preventietips:
Laat enkel mensen binnen die je kent of met wie je een afspraak hebt.
- Bankmedewerker aan huis? Jouw bank zal nooit een medewerker sturen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen. Geef dus nooit bankcodes door, zelfs niet als je een afspraak hebt.
- Politie aan huis? Een wijkagent zal zonder afspraak bij jou langskomen voor een domiciliecontrole. Let op het uniform en het dienstvoertuig. Bij twijfel over de echtheid, vraag naar de naam van de politieagent en neem contact op met jouw lokale politie.
Bij twijfel laat je niemand binnen. Vraag de persoon in kwestie eventueel om op een later tijdstip terug te komen. Controleer in tussentijd de echtheid via officiële kanalen en vertrouw niet op contactgegevens die worden verstrekt door de persoon zelf.
Slachtoffer geworden?
Iedereen kan slachtoffer worden van diefstal. Schaam je hier niet voor en onderneem onmiddellijk volgende stappen:
- Contacteer de politie: Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie door 112 te bellen of naar het politiebureau te gaan. Raak niets aan totdat de politie arriveert.
- Maak een overzicht van gestolen items: Foto's, serienummers en andere bewijsstukken zijn waardevol voor het onderzoek en kunnen helpen bij het terugvinden van gestolen voorwerpen.
- Blokkeer je bankkaarten: Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) om gestolen bankkaarten te blokkeren en te voorkomen dat de daders met je geld aan de haal gaan. Meer info vind je hier.
- Neem eventueel contact op met slachtofferhulp: Een inbraak kan traumatisch zijn. Aarzel niet om contact op te nemen met de lokale politie voor verdere ondersteuning.
Voor meer informatie en het voorkomen van diefstal met list, bezoek de pagina ‘diefstal met list’ op onze website.
*Bron: https://www.politie.be/statistieken/nl/criminaliteit/criminaliteitsstatistieken