De indiening van een valse klacht die met lasterlijke aangifte kan worden gelijkgesteld, kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging (art. 443 van het Strafwetboek).
Heb je als minderjarige een klacht over de algemene werking van de politiediensten, dan kan je terecht bij:
-
Algemene Inspectie van de Federale Politie en van de Lokale Politie
De Algemene Inspectie, als van de politiediensten onafhankelijke controleorgaan dat rechtstreeks afhangt van de Minister van Binnenlandse Zaken en van de Minister van Justitie, waakt over het optimaliseren van het functioneren van de federale politie en de lokale politie evenals van hun componenten, en dit met respect voor de democratie en de bescherming van de fundamentele rechten en vrijheden.
De Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie is een transparante organisatie die ten dienste staat van de bevolking en van de overheden. Het is gericht op het verbeteren van de werking van de politiediensten met aandacht voor het individueel en collectief (dis-) functioneren vanuit een filosofie van organisatiebeheersing en excellente politiezorg.
De hoofdopdracht van de Algemene Inspectie bestaat erin de werking van de politiediensten te controleren. Ze onderzoekt ook klachten en aangiften van burgers over het gedrag van een politieambtenaar of een politiedienst. U kan het online klachtenformulier gebruiken indien u ontevreden bent over een medewerker en/of een dienst van de Federale Politie of van de Lokale Politie.
Meer uitleg over hoe je een klacht kan indienen vind je hier.
-
kinderrechtencommissariaat
Woon je in Vlaanderen? Dan kan je een melding maken bij het kinderrechtencommissariaat.
Het Kinderrechtencommissariaat werd in 1997 opgericht door het Vlaams Parlement. Het is een onafhankelijke instelling die toekijkt op de naleving van het Kinderrechtenverdrag in Vlaanderen. Minderjarige slachtoffers of hun naasten (familie, vrienden, leerkrachten...) kunnen zich wenden tot de klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat.
De Klachtenlijn onderzoekt grondig en onafhankelijk de klachten. De Klachtenlijn bemiddelt en geeft helder advies om de klacht om te buigen naar een oplossing in het belang van de minderjarige. Het onderzoek start als andere middelen uitgeput zijn of geen oplossing brachten. Toetsen doet men in de eerste plaats aan het kinderrechtenverdrag en het wettelijk kader. Daarnaast zijn de algemeen aanvaarde ombudsnormen een belangrijk toetsingskader. Die normen hebben vooral te maken met behoorlijkheid en zorgvuldigheid van de dienstverlening van overheden, diensten en voorzieningen.
Meer informatie over het kinderrechtencommissariaat vind je hier. Meer informatie over de klachtenlijn vind je hier.
Woon je in Fédération Wallonie-Bruxelles ? Dan kan je een melding maken bij het Délégué général de la Communauté française aux droits de l’enfant.
Le Délégué général aux droits de l'enfant is open van 09u00 tot 17u30 en staat paraat voor alle vragen van jongeren of ouders met betrekking tot problemen die zij tegenkomen in het leven. Ze proberen oplossingen voor deze problemen aan te reiken.
Meer informatie vind je hier.