Gebruikershandleiding voor de aangifte

Consulteer de gebruikershandleiding voor de aangifte van bewakingscamera's in het Nederlands en het Duits.

Raadpleeg ook onze FAQ over:

FAQ

Ik krijg een foutmelding bij het (her)valideren van een aangifte van bewakingscamera's?

Consulteer de gebruikershandleiding voor de aangifte : 
https://www.besafe.be/nl/bewakingscamera/gebruikershandleiding-voor-de-aangifte 

Het is belangrijk dat u slechts 1 aangifte per (referentie-)adres aanmaakt, aangezien de camerawet één aangifte per bewaakte plaats - en dus adres - toelaat. 
https://www.besafe.be/nl/bewakingscamera/hoe-gebeurt-de-aangifte#-type-plaats-en-adres 

Daarnaast vindt u hieronder nuttige tips bij enkele velden in een aangifte : 

  • Bij de beschrijving van de camera’s (nadat u, in de overzichtstabel van de camera's bij een bepaalde rij, rechts op het potlood-icoon klikt) : 
    het veld “resolutie van de camera’s” (zie p.22 van de handleiding aangifte) mag of LEEG blijven, of ENKEL CIJFERS (=een getal) bevatten, met name het totaal aantal pixels : 
    bvb. WEL “1500000”en NIET “1920 x 1200i p”.
     
  • Onderin de aangifte, bij het veld Worden de beelden opgenomen ?" (zie p. 25 van de handleiding aangifte) : 
    als u niet “1 maand” aanklikt als bewaringstermijn, maar één van beide andere opties selecteert, nl. “x weken” of “x dagen”, dan verschijnt een invulveld ernaast dat ENKEL CIJFERS mag bevatten : 
    bvb. WEL “20” of “4” en NIET :“20 dagen” of “4w”. 
FAQ page

De aangiftewebsite voor bewakingscamera's laadt niet correct?

De aangiftewebsite is in theorie altijd bereikbaar vanuit elke internetbrowser.

Als de website toch niet correct laadt op uw toestel, kan dit onder meer liggen aan de configuratie of (beveiligings-)instellingen van het gebruikte toestel (pc, laptop, smartphone). 

Probeer eerst het volgende : 

Als de website nog niet laadt, kan u er eens naar surfen : 

  •  vanop een ander toestel van iemand die u kan vertrouwen (eventueel een particuliere pc/laptop van een familielid, of een goede kennis, een collega) ? Wij raden, voor de gebruiksgemak van de website, bij voorkeur aan om via een pc/laptop naar de website te surfen. 
  • via een ander (beveiligd) Wifi, bedraad of mobiel netwerk. 
  • via een andere browser. Check ook of de gebruikte browser de laatste updates heeft. 
FAQ page

Ik wil de Excel-file via de applicatie gebruiken om mijn camera's te lokaliseren en te beschrijven, maar wanneer ik die wil uploaden krijg ik een foutmelding. Wat kan ik doen?

Kijk eerst en vooral na of u het tabel correct heeft ingevuld. 

Aangezien het een gestandardiseerde tabel is, kan u er geen rijen of kolommen aan toevoegen. Het bestand moet ingevuld worden in dezelfde vorm zoals u die gedownload heeft. 

Kijk ook na dat de lentegraad en breedtegraad in decimalen werden ingevuld (net zoals in het voorbeeld dat u kan terugvinden in de tabel, met minstens 7 cijfers na de komma). Indien u die hebt ingevuld en graden-minuten-seconden of indien u gegevens X en Y minder dan 7 cijfers na de komma bevatten, is het normaal dat u een foutmelding krijgt. 

Zorg er ook voor dat alle velden werden ingevuld zoals gevraagd, door het voorbeeld te volgen en de vermelde instructies. 

Indien u nog steeds problemen ondervindt nadat u alle nodige correcties heeft toegepast, contacteerd dan de helpdesk "camera", bereikbaar telefonisch van maandag tot vrijdag tussen 9 uur en 17 uur op 02/739 42 80 of via mail: [email protected] .

FAQ page

Hoe gebeurt de aangifte indien ik niet over de Belgische nationaliteit beschik?

De identificatie op de aangiftewebsite verloopt via de CSAM-software van de FOD BOSA.

Indien u niet over de Belgische nationaliteit en dus over geen elektronische identiteitskaart eID beschikt:

  • kan u de FOD BOSA contacteren die u desgevallend een andere identificatiemethode kan bezorgen, waarmee u zich kan identificeren op onze site (en ook op de toepassing "rollenbeheer").
FAQ page