Online oplichting

 

Op de website https://www.safeonweb.be/nl kan je terecht voor de meest actuele online soorten oplichtingen. Daarbij geven zij ook tips wat je hiertegen kan doen. Stuur verdachte berichten steeds door naar [email protected]

Hieronder kan je informatie vinden wat je kan doen als slachtoffer en enkele basisrichtlijnen om je beter te beschermen tegen online oplichting.

Eerste hulp voor slachtoffers

Iedereen kan het slachtoffer worden van online oplichting. Ja, ook jij. Je bent hier dus maar beter op voorbereid.

In het geval daders toegang hebben kunnen krijgen tot jouw bankrekening dient je de volgende stappen te ondernemen:

Card Stop (078 170 170):

  • Hiermee kan je jouw bankkaart laten blokkeren.
  • Is 24/7 gratis bereikbaar.

Bank

Lokale politie

  • Dien zeker klacht in bij de lokale politie, hoe klein de schade ook is.
  • Geef hen al het bewijsmateriaal dat je al hebt kunnen verzamelen. Snelheid is hierbij belangrijk om de dader(s) op het spoor te kunnen komen en jouw financiële schade te beperken. Het is dus van alle belang dat je screenshots maakt, vanaf je het vermoeden hebt dat je met een oplichter te maken hebt.

Ontmasker verdachte berichten

Online fraudepogingen zijn alsmaar moeilijker te herkennen. De volgende tips van SafeOnWeb kunnen jou helpen om verdachte berichten te ontmaskeren:

  • Is het onverwacht?
    Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.
  • Is het dringend?
    Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
  • Ken je de afzender?
    Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
  • Vind je de vraag vreemd?
    Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
  • Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?
    Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
  • Word je persoonlijk aangesproken?
    Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
  • Bevat het bericht veel taalfouten?
    Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
  • Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
    Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
    Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
     

Twijfel je? Contacteer de betrokken instanties of organisaties langs de officiële kanalen. Als mensen in jouw directe omgeving online vragen om dringend geld over te schrijven, kan je hen best nog even videobellen.

Vals bericht ontvangen

Je was alert en herkende meteen dat het om een vals bericht gaat. Om de schade voor andere mensen te beperken kan je het volgende doen:

  • Stuur het door naar [email protected]
  • Klik niet op de links, maar zoek de website op via een zoekmachine.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Geef geen persoonlijke gegevens door.
  • Breng ook de officiële instantie op de hoogte, zo kunnen zij hun klanten waarschuwen.

Lokale acties

Toolbox
2 oktober 2023

Overzicht acties cyberpreventie

In bijlage kan je enkele lokale acties rond cyberveiligheid ontdekken. Check daarnaast ook zeker de lokale informatiekanalen, zodat je geen enkele actie mist!