Organisatorische of structurele disfunctie (minderjarige)

Klacht die wijst op een organisatorische of structurele disfunctie?

De indiening van een valse klacht die met lasterlijke aangifte kan worden gelijkgesteld, kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging (art. 443 van het Strafwetboek).

Heb je als minderjarige een klacht die wijst op een organisatorische of structurele disfunctie, dan kunt je terecht bij:

  • Vast Comité van Toezicht op de Politiediensten - Comité P

Het Comité P werd opgericht om problemen in de werking van de politiediensten op te sporen en niet zozeer om individuele tekortkomingen van politieambtenaren te onderzoeken. Het Comité P kan niet alle klachten zelf onderzoeken maar stuurt ze door naar de dienst die het best geplaatst is om ze te behandelen.

Oriëntaties

Onderzoek door de betrokken politiedienst
De meeste klachten worden aan de politieverantwoordelijke overgemaakt met de vraag om verduidelijking of om een grondig onderzoek te voeren. Het Comité P hanteert deze werkwijze doorgaans voor klachten over individuele tekortkomingen van een politieambtenaar omdat zijn leidinggevende het best geplaatst is om de klacht te onderzoeken en onmiddellijk de nodige individuele maatregelen te nemen en/of tuchtsancties op te leggen. U wordt daarover schriftelijk geïnformeerd. Het Comité P blijft wel toezien op de wijze waarop uw klacht wordt afgehandeld. Het resultaat van het klachtenonderzoek door de politie wordt immers steeds overgemaakt aan het Comité, dat hiermee rekening houdt in het kader van zijn globale monitoring van de politiediensten.

Onderzoek door de Dienst Enquêtes
De klachten die het Comité P laat onderzoeken door zijn eigen Dienst Enquêtes P hebben eerder betrekking op organisatorische en structurele tekortkomingen.

De afhandeling wordt beëindigd
Het Comité P kan ook beslissen om de afhandeling van uw klacht te beëindigen:

  • wanneer deze duidelijk ongegrond blijkt;
  • wanneer u onvindbaar bent of weigert mee te werken;
  • wanneer u afziet van uw klacht of;
  • wanneer de klacht niet tot zijn bevoegdheid behoort.

U wordt daarover schriftelijk geïnformeerd. U kan deze beslissing betwisten via een schriftelijke en gemotiveerde vraag. Als er nieuwe en ernstige elementen naar voren worden gebracht, kan uw klachtdossier worden heropend.

Strafrechtelijke inbreuken
Informatie over strafrechtelijke inbreuken wordt overgemaakt aan de gerechtelijke overheid.

Afsluiting
Na een onderzoek door de betrokken politiedienst
Deze politiedienst zal u en het Comité P informeren over de conclusies van het onderzoek en de genomen maatregelen. Als u deze conclusies betwist, kan u schriftelijk een gemotiveerde vraag tot heronderzoek richten aan het Comité P.

Na een onderzoek door het Comité P
Het Comité P zal u schriftelijk en in algemene bewoordingen informeren over de onderzoeksresultaten. Op basis van de conclusies van het onderzoek kan het Comité P aanbevelingen formuleren om de werking van de politiediensten te verbeteren. Het kan ook maatregelen voorstellen om terugkerende tekortkomingen te verhelpen.

Geen sanctie noch bemiddeling
Het Comité P is niet bevoegd om straffen op te leggen, bevelen te geven of richtlijnen op te maken ten aanzien van de politiediensten of -ambtenaren. Bemiddelen in een geschil tussen een burger en een politiedienst is evenmin een opdracht van het Comité P. Meer uitleg over hoe je een klacht kan indienen zie hier

 

  • kinderrechtencommissariaat

Woon je in Vlaanderen? Dan kan je een melding maken bij het kinderrechtencommissariaat.

Het Kinderrechtencommissariaat werd in 1997 opgericht door het Vlaams Parlement. Het is een onafhankelijke instelling die toekijkt op de naleving van het Kinderrechtenverdrag in Vlaanderen. Minderjarige slachtoffers of hun naasten (familie, vrienden, leerkrachten...) kunnen zich wenden tot de klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat.

De Klachtenlijn onderzoekt grondig en onafhankelijk de klachten. De Klachtenlijn bemiddelt en geeft helder advies om de klacht om te buigen naar een oplossing in het belang van de minderjarige. Het onderzoek start als andere middelen uitgeput zijn of geen oplossing brachten. Toetsen doet men in de eerste plaats aan het kinderrechtenverdrag en het wettelijk kader. Daarnaast zijn de algemeen aanvaarde ombudsnormen een belangrijk toetsingskader. Die normen hebben vooral te maken met behoorlijkheid en zorgvuldigheid van de dienstverlening van overheden, diensten en voorzieningen.

Meer informatie over het kinderrechtencommissariaat vind je hier. Meer informatie over de klachtenlijn vind je hier.

Woon je in Fédération Wallonie-Bruxelles ? Dan kan je een melding maken bij het Délégué général de la Communauté française aux droits de l’enfant.

Le Délégué général aux droits de l'enfant is open van 09u00 tot 17u30 en staat paraat voor alle vragen van jongeren of ouders met betrekking tot problemen die zij tegenkomen in het leven. Ze proberen oplossingen voor deze problemen aan te reiken.

Meer informatie vind je hier.

Terug naar overzicht