Merk op dat de AD Veiligheid en Preventie de klachten niet behandelt, maar je adviseert om, in geval van agressie, klacht in te dienen bij de bevoegde instanties.
/ ! \ De indiening van een valse klacht die met een lasterlijke aangifte kan worden gelijkgesteld, kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging (art. 443 van het Strafwetboek) / ! \
Veelgestelde vragen
Wat mag een voetbalsteward doen?
- Onthaal en ticketcontrole van toeschouwers.
- Permanent de evacuatiepoorten bemannen.
- Een vlotte doorgang verzekeren naar de uitgangen en de parkings.
- Spelers, scheids- en lijnrechters vergezellen in het stadion, vanaf hun aankomst tot aan hun vertrek.
- Controleren of het reglement van inwendige orde wordt nageleefd.
- Het stadion voor en na de match inspecteren.
- Oppervlakkige controles uitvoeren van kleding en bagage om gevaarlijke voorwerpen te vinden (wapens, vuurwerk, messen).
- Richtlijnen geven aan toeschouwers.
- Controleren of de identiteit vermeld op het toegangsbewijs overeenstemt met de identiteit op de identiteitskaart van de houder van het toegangsbewijs.
- Preventief optreden in elke situatie die een bedreiging van de openbare orde kan vormen.
N.B.: tijdens voetbalevenementen zijn de taken vaak beperkter.
Wat mag een voetbalsteward niet doen?
Voetbalstewards hebben geen politiebevoegdheden. Ze mogen geen geweld of dwang gebruiken. Het zijn ook geen bewakingsagenten.
Vanaf wanneer is er sprake van agressie?
Agressie omvat iedere daad van hetzij fysiek, hetzij verbaal geweld. In de algemene betekenis van het woord verwijst agressie naar een brute, plotse aanval die niet werd uitgelokt.
Hoe kan ik klacht indienen tegen een voetbalsteward?
- Je kan dit doen bij de voetbalclub waar de agressie heeft plaatsgevonden, bij de veiligheidsverantwoordelijke in het stadion.
- Je kan dit doen bij de lokale politie, met name wanneer het gaat om agressie die strafrechtelijk bestraft kan worden (een supporter slaan bijvoorbeeld).
- Je kan dit doen bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (RBFA). De RBFA beschikt over een meldpunt voor klachten op zijn website (ACFF voor Wallonië en Voetbal Vlaanderen voor Vlaanderen). De site bevat een lijst van mogelijke incidenten. Er kan anoniem klacht worden ingediend..
- Opgelet: net zoals burgers kunnen ook voetbalstewards in geval van agressie klacht indienen tegen een burger. In dat laatste geval treedt artikel 280 van het Strafwetboek in werking en kunnen strafrechtelijke sancties van toepassing zijn. Dat artikel verwijst naar elke misdaad of elk wanbedrijf dat gepleegd wordt ten aanzien van een ministerieel ambtenaar, een agent die drager is van het openbaar gezag of van de openbare macht of ten aanzien van enig ander persoon met een openbare hoedanigheid bekleed, in de uitvoering of in de uitoefening of naar aanleiding van de uitoefening van deze functie. En er is ook de voetbalwet (21 december 1998) die, op basis van de artikelen 23 en 23bis, voorziet in een sanctie in geval van agressie tegen een autoriteitsfiguur in het stadion, met name de stewards. Straffen voorzien in artikel 24, §2, 3° en 4° kunnen worden toegepast in geval van gewelddaden (slagen en verwondingen, haat of woede ten opzichte van een of meerdere personen).
- Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen overdreven gedrag/een onrechtvaardige behandeling en een strafrechtelijke inbreuk door een voetbalsteward.
- In geval van onheus gedrag/een onrechtvaardige behandeling dien je een klacht in bij de veiligheidsverantwoordelijke van de voetbalclub waar de steward werkt of bij de RBFA.
- In geval van een strafrechtelijke inbreuk (bijvoorbeeld fysieke of verbale agressie) dien je een klacht in bij de politie.
- / ! \ In het geval dat je je gediscrimineerd voelt door een voetbalsteward, kan je hier ook een melding van maken bij UNIA. Deze instantie behandelt meldingen van slachtoffers en getuigen van discriminatie en adviseert hen over de stappen die kunnen worden ondernomen. UNIA behandelt klachten niet rechtstreeks. Wanneer is vastgesteld dat de melding effectief over discriminatie gaat, informeert UNIA de melder over welke acties hij kan ondernemen. Op voorwaarde dat het slachtoffer hiermee instemt, stuurt UNIA de melding door naar de bevoegde dienst. In geval van een melding rond etnische profilering of een mogelijk haatmisdrijf, raadt UNIA aan om deze door te sturen naar de referentieambtenaar van de politie (van de betreffende zone) die bevoegd is voor het opsporen en vervolgen van discriminatie en haatmisdrijven. Op de website van UNIA vind je meer informatie en voorbeelden van discriminerend gedrag of haatboodschappen. Je kunt een melding bij UNIA doen via volgend formulier
Ben ik verplicht om de feiten te rapporteren bij de voetbalclub/de RBFA?
Nee, maar wij raden je ten zeerste aan om elk geval van (verbale of fysieke) agressie te melden. Naast het feit dat het voor jou als slachtoffer mentaal belangrijk is, zorgt het melden van alle daden van agressie ervoor dat de voetbalclub/ de RBFA over belangrijke informatie en een globaal beeld van het fenomeen beschikt.
Ben ik verplicht om klacht in te dienen bij de politie?
Nee, maar wij raden ten zeerste aan om ernstige gevallen van agressie aan te geven bij de politie. Ernstige gevallen, omdat enkel klachten in verband met inbreuken van strafrechtelijke aard in aanmerking zullen worden genomen. Naast het feit dat het mentaal belangrijk is, kunnen de politie en de rechterlijke macht door de ingediende klacht maatregelen treffen tegen de dader van de feiten. Het indienen van een klacht bij de politie kan ook een ontradend effect hebben op de geweldplegers wanneer zij beseffen dat ze kunnen worden vervolgd. Houd in het achterhoofd dat de politie belast is met de behandeling van elke strafrechtelijke inbreuk en niet alleen met de behandeling van gevallen van agressie. Aarzel dus niet om er bij hen aangifte van te doen.
Volstaat het om klacht in te dienen bij de politie?
Ja, en wanneer je een klacht indient bij de politie, kun je tegelijkertijd een verklaring van benadeelde persoon neerleggen (zie vraag 7) of je burgerlijke partij stellen (zie vraag 8).
Wat is het verschil tussen een verklaring van benadeelde persoon en een klacht?
- Wanneer je een klacht indient, kun je ervoor kiezen om een verklaring van benadeelde persoon neer te leggen. Als je dat doet, zul je op de hoogte worden gebracht van de voortgang van het onderzoek, heb je het recht om het dossier in te kijken, er een kopie van te verkrijgen en er documenten aan te laten toevoegen.
- Als je klacht indient zonder een verklaring van benadeelde persoon neer te leggen, zal je enkel geïnformeerd worden over de datum, het uur en de plaats van de eventuele terechtzitting en heb je die bijkomende rechten niet.
Wat is een klacht met burgerlijke partijstelling?
Wanneer u een klacht indient bij de politie, kan u zich ook burgerlijke partij stellen. Door dat te doen, kan u een vergoeding vragen voor de schade die niet gedekt kan worden door uw verzekering. De burgerlijke vordering kan voor de strafrechter worden ingesteld.
Kan ik anoniem een klacht indienen?
Nee. Het recht van verdediging vereist dat de persoon die vervolgd wordt, kennis kan nemen van alle constitutieve bestanddelen van het misdrijf waarvan hij/zij beschuldig wordt, en dus toegang heeft tot het volledige dossier. Alle nuttige inlichtingen over het slachtoffer worden opgenomen in het dossier. Het betreft over het algemeen de naam en de voornaam, de woon- of verblijfplaats, de geboortedatum en - plaats, evenals het beroep. Bij de RBFA kan je echter wel anoniem een klacht indienen.
Hoe kan ik mijn relaties met de voetbalstewards optimaliseren?
- Het is belangrijk om elkaar goed te kennen en elkaar beter te begrijpen. We vragen elke burger op zoek te gaan naar iemand die een veiligheidsberoep uitoefent om over zijn/haar werk te praten.
- Raadpleeg de volgende links op de site besafe.be:
Oog-in-oog gesprek Voetbalsteward (youtube.com).
Ter info: de AD Veiligheid en Preventie heeft in 2022 de campagne Wederzijds Respect gelanceerd met als doel de relatie tussen de burgers en de veiligheidsberoepen te verbeteren. Deze campagne focust op verbinding als dé manier om het vertrouwen tussen de burger en de veiligheidsberoepen te verhogen. Het versterken van het vertrouwen leidt tot een groter respect, dat op zijn beurt kan bijdragen tot een vermindering van agressie en geweld tussen burgers en veiligheidsberoepen. Zoals minister Annelies Verlinden verklaarde: "Wie elkaar (beter) kent, respecteert elkaar meer".
Hoe zit het met de verwerking van je persoonsgegevens?
- De regels voor de verwerking van jouw persoonsgegevens door een verwerkingsverantwoordelijke zijn vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- Indien je een vraag hebt over de verwerking van je persoonsgegevens door de politiediensten nadat je er een klacht hebt ingediend, contacteer dan de volgende organisatie:
- Controleorgaan op de politionele informatie: Het Controleorgaan is de onafhankelijke federale parlementaire instelling, belast met het toezicht op de politionele informatiehuishouding en is de gegevensbeschermingsautoriteit voor de geïntegreerde politie, passagiersinformatie-eenheid en de algemene inspectie van de federale en de lokale politie. Meer uitleg over het COC vind je hier. Door middel van dit formulier kun je aangifte doen bij het COC.