Uniform
Het uniform van de gemeenschapswachten wordt uiteengezet in het ministerieel besluit van 7 december 2008 betreffende de werkkleding en het embleem van de « gemeenschapswachten ».
De steden en gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aankoop van het uniform van hun gemeenschapswachten, uiteraard rekening houdende met de vigerende wetgeving.
In de toekomst zal er door de FOD Binnenlandse Zaken een raamcontract opengesteld worden om één leverancier aan te stellen dewelke de uniformen aan alle steden en gemeenten met gemeenschapswachten zal aanleveren. Vanaf zodra er nieuwe stappen in dit proces gezet worden, zal dit gecommuniceerd worden aan de relevante partners.
FAQ (over uniform)
Les gardiens de la paix peuvent-ils porter un short (durant les mois d'été) ?
Bien que la loi ne l'interdise pas explicitement, il n'est pas conseillé aux gardiens de la paix de porter un bermuda ou un short en été. Néanmoins la décision finale reste du ressort du service des gardiens de la paix.
La mention « constatateur » est-elle obligatoire sur la tenue ? Ou est possible au moyen d’un bracelet/d’une carte ?
Il faut une distinction visible entre la fonction de gardien de la paix et de gardien de la paix-constatateur, ce au travers d'un lien avec le terme 'constatateur' sur la manche droite de la veste/chemise/du polo/t-shirt.
Les gardiens de la paix sont-ils autorisés à utiliser un parapluie ?
L’arrêté ministériel relatif à l’uniforme ne définit que les éléments de base de l’uniforme. Certains accessoires qui ne sont pas repris dans l’AM peuvent tout de même être portés par le gardien de la paix.
En ce qui concerne l’utilisation d’un parapluie par les gardiens de la paix, la DG Sécurité et Prévention du SPF Intérieur donne son accord à condition que celui-ci soit de couleur mauve (de préférence) ou noire avec l’emblème des gardiens de la paix.
Identificatiekaarten
Elke gemeenschapswacht dient houder te zijn van een identificatiekaart, waarvan het model vastgelegd werd in het ministerieel besluit van 14 september 2020 tot bepaling van het model van identificatiekaart van de gemeenschapswachten en de gemeenschapswacht-vaststellers.
De identificatiekaart wordt uitgereikt door de minister van Binnenlandse Zaken nadat er vastgesteld kon worden dat de betrokkene voldoet aan de voorwaarden gesteld in artikel 8 van de wet van 17 mei 2007.
Op 14 februari 2022 werd de ministeriële omzendbrief betreffende de identificatiekaarten van de gemeenschapswachten en de gemeenschapswacht-vaststellers gepubliceerd. De doelstelling van deze omzendbrief bestaat erin de procedure te beschrijven die zal worden gevolgd bij de opmaak en verdeling van de identificatiekaarten voor de gemeenschapswachten en de gemeenschapswachten-vaststellers.
De lokale besturen kunnen de identificatiekaarten voor hun gemeenschapswachten(-vaststellers) aanvragen via volgende link: Aanvraag identificatiekaart Gemeenschapswacht | BeSafe
FAQ (over de identificatiekaarten)
Le nom complet (prénom et nom de famille) doit-il toujours être mentionné sur le badge?
L'article 12 de la loi du 15 mai 2007 précise les mentions que doit contenir la carte d'identification du gardien de la paix(-constatateur), à savoir :
1° les nom et prénom, ainsi que la photo du détenteur ;
2° le nom de la commune organisatrice ;
3° la fonction de gardien de la paix ou de gardien de la paix-constatateur, selon le cas ;
4° la date d'expiration de la carte d'identification.
La circulaire PREV 32 mentionne en outre les deux objectifs de la carte d'identification, à savoir:
- elle permet à l'agent de démontrer qu'il satisfait à toutes les conditions légales en vue de l'exercice de la fonction de gardien de la paix ou de gardien de la paix-constatateur;
- le citoyen qui s'estime lésé par l'intervention d'un gardien de la paix ou d'un gardien de la paix-constatateur, peut identifier l'agent à l'aide de cette carte et ainsi exercer son droit de recours.
Pour les raisons précitées, il importe que le nom complet (prénom et nom de famille) du gardien de la paix(-constatateur) soit mentionné sur la carte d'identification.
Welk model van het strafregister dient bij de aanvraag voor een identificatiekaart bezorgd te worden?
Voor gemeenschapswachten bestaat er een specifiek model: Artikel 596.1, model voor gereglementeerde activiteiten (meer specifiek 596.1-16 gemeenschapswachten). Dit model dient opgeladen te worden. Het uittreksel mag maximum 3 maanden oud zijn, rekenend vanaf de datum van indiening van de aanvraag.
Bestaat er een vastgelegde format waarin het advies van de korpschef bij de aanvraag voor een identificatiekaart dient bezorgd te worden?
Er werd geen format bepaald waarin dit advies bijgevoegd dient te worden. De manier waarop het advies gevraagd wordt, is de vrije keuze van de gemeente/korpschef. Het is evenwel belangrijk dat het om een officieel advies van de korpschef gaat.
De vraag naar het advies van de korpschef komt voort uit artikel 7 §2 van de wet gemeenschapswachten:
“De gemeenschapswachten en de gemeenschapswachten-vaststellers kunnen door de organiserende gemeente slechts worden aangeworven na advies van de korpschef van de lokale politie bevoegd voor de politiezone waartoe de organiserende gemeente behoort. Voor het formuleren van zijn advies houdt de korpschef in het bijzonder rekening met de elementen die betrekking hebben op de vereisten, bedoeld in artikel 8, 2°, 3°, 4° en 5°. Zonder het uitvoeren van specifieke onderzoeken, steunt hij zijn bevindingen op inlichtingen van bestuurlijke en gerechtelijke politie, waarvan hij kennis heeft.”
Quelle est la procédure à suivre pour la carte d'identification en cas de départ d'un gardien de la paix(-constatateur)?
Quand un gardien de la paix(-constatateur) n'exerce plus ses activités au sein de la commune pour une raison quelconque, il est tenu de restituer sa carte dans les 5 jours au coordinateur des gardiens de la paix de la commune. La commune a ensuite 5 jours pour l’envoyer par courrier recommandé à la DG Sécurité et Prévention (qui détruira la carte).
Adresse : DG Sécurité et Prévention - à l'attention du service gardien de la paix - Rue de Commerce 96 - 1040 Bruxelles
Is de identificatiekaart vastgelegd in het ministerieel besluit van 14 september 2020 ook van toepassing voor vaststellende ambtenaren in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties?
Ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van gemeentelijke administratieve sancties moeten houder zijn van een identificatiekaart waarvan het model wordt vastgelegd in het ministerieel besluit van 5 september 2014 tot bepaling van het model van de identificatiekaart van ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van gemeentelijke administratieve sancties. In tegenstelling tot bij de gemeenschapswachten-vaststellers wordt enkel het model bepaald bij MB en wordt deze kaart niet uitgereikt door de minister van Binnenlandse Zaken. De werkgever dient deze identificatiekaarten te voorzien.
Vaststellers die onder toepassing vallen van de wet gemeenschapswachten zijn evenwel vrijgesteld van deze verplichting aangezien deze reeds beschikken over een identificatiekaart op basis van de op de gemeenschapswacht-vaststellers van toepassing zijnde wetgeving.
Procédure en cas de perte d'une carte
Le gardien de la paix(-constatateur) qui perd sa carte, en informe son responsable au sein de la commune.
La commune est tenue d'en avertir la DGSP pour qu'une nouvelle carte puisse être fabriquée.
Étant donné qu’un gardien de la paix(-constatateur) peut uniquement exercer ses activités s'il est en possession d'une carte d'identification valable, il est recommandé de le faire le plus tôt possible.