Verder lopen velen onder hen tevens het risico om ingezet te worden als geldezel. Dit is een persoon die de codes van de persoonlijke bankrekening en/of bankkaart ter beschikking stelt van criminelen, waarbij hen geld wordt beloofd.
‘Digital native’ kunnen ook slachtoffer worden
Zo geeft 11% van de bevraagde jongeren aan slachtoffer te zijn geworden van phishing, terwijl dit bij de totale bevolking 8% is. Verder zegt 25% van de 16-30 jarigen dat ze de afgelopen 6 maand financiële gegevens hebben doorgegeven, waarvan ze zich achteraf ongemakkelijk voelden. Ook verklaart 13% dat ze hun persoonlijke bankcodes zonder aarzelen zouden meedelen als een bank dit langs sms, telefoon of op internet vraagt. Dit percentage ligt bij 31-79j op 2% en bij alle respondenten samen op 5%.
Jongeren als geldezels
Het gebrek aan bewustzijn bij jongeren voor het belang van online veiligheid, maakt hen vatbaarder om geldezel te worden. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 16% van de ondervraagde jongeren hun bankkaart of bankgegevens zouden doorgeven aan iemand die ze niet kennen in ruil voor geld. Dat percentage ligt 7% hoger dan vorig jaar. Daarnaast blijkt dat maar liefst 10% van de ondervraagde jongeren al eens werd benaderd om geldezel te worden. In 2021 was dit nog 6%. Dit is dus geen ver-van-mijn-bed-show meer: de criminelen ronselen jongeren aan de schoolpoort, in het uitgaansleven of de stationsbuurt maar natuurlijk ook online.
Sensibilisering meer dan ooit nodig
Om zowel jongeren als hun ouders meer bewust te maken van de gevaren van online fraude, heeft Febelfin een nieuwe campagne gelanceerd. Op het Brusselse Beursplein is deze actie tot 9 december ook offline te ontdekken. Neem ook zeker een kijkje op www.moremoney.be
Vanuit de AD Veiligheid & Preventie zullen we in de toekomst de lokale overheden ook actief verder aanmoedigen om hierrond te sensibiliseren. Op die manier kunnen we – samen met andere actoren, in het bijzonder CCB en Febelfin – zorgen voor meer online veiligheid.